You are here

107vs2

فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ

Fathalika allathee yaduAAAAu alyateema

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

To, wannan shi ne ke tunkue marãya (daga haƙƙinsa).

Then such is the (man) who repulses the orphan (with harshness),
That is the one who treats the orphan with harshness,
That is he who repelleth the orphan,

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

(Hast thou observed him who belieth religion? That is he who repelleth the orphan) [107:1-2]. Muqatil and al-Kalbi said: モThis Surah was revealed about al-As ibn Waメil al-Sahmiヤ. And Ibn Jurayj said: モAbu Sufyan ibn Harb was in the habit of slaughtering two camels every week. On one occasion, an orphan came to him
asking him for something. Abu Sufyan responded by hitting him with a stick. And so Allah, exalted is He, revealed (Hast thou observed him who belieth religion? That is he who repelleth the orphan)ヤ.

فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ ﴿٢﴾

َThat is he who repulses the orphan,

meaning, he is the one who oppresses the orphan and does not give him his just due. He does not feed him, nor is he kind to him.

أي هو الذي يقهر اليتيم ويظلمه حقه ولا يطعمه ولا يحسن إليه .

" فذلك " بتقدير هو بعد الفاء " الذي يدع اليتيم " أي يدفعه بعنف عن حقه

" يدع " أي يدفع , كما قال : " يدعون إلى نار جهنم دعا " [ الطور : 13 ] وقد تقدم . وقال الضحاك عن ابن عباس : " فذلك الذي يدع اليتيم " أي يدفعه عن حقه . قتادة : يقهره ويظلمه . والمعنى متقارب . وقد تقدم في سورة " النساء " أنهم كانوا لا يورثون النساء ولا الصغار , ويقولون : إنما يحوز المال من يطعن بالسنان , ويضرب بالحسام . وروي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : [ من ضم يتيما من المسلمين حتى يستغني فقد وجبت له الجنة ] . وقد مضى هذا المعنى في غير موضع .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«فَذلِكَ» الفاء الفصيحة واسم الإشارة مبتدأ «الَّذِي» خبره والجملة جواب شرط مقدر لا محل لها.
«يَدُعُّ» مضارع فاعله مستتر «الْيَتِيمَ» مفعول به والجملة صلة.