You are here

25vs39

وَكُلّاً ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ وَكُلّاً تَبَّرْنَا تَتْبِيراً

Wakullan darabna lahu alamthala wakullan tabbarna tatbeeran

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma kõwannensu Mun buga masa misãlai, kuma kõwanne Mun halakar da (shi), halakarwa.

To each one We set forth Parables and examples; and each one We broke to utter annihilation (for their sins).
And to every one We gave examples and every one did We destroy with utter destruction.
Each (of them) We warned by examples, and each (of them) We brought to utter ruin.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Allah said:

وَكُلًّا ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ ...

And for each We put forward examples,

meaning, `We showed them the proof and gave them clear evidence,'

as Qatadah said, "They had no excuse.''

... وَكُلًّا تَبَّرْنَا تَتْبِيرًا ﴿٣٩﴾

and each (of them) We brought to utter ruin.

means, `We destroyed them completely.'

This is like the Ayah,

وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ

And how many generations (Qurun) have We destroyed after Nuh! (17:17)

"Generations'' (Qurun) here refers to nations among mankind.

This is like the Ayah,

ثُمَّ أَنشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قُرُوناً ءَاخَرِينَ

Then, after them, We created other generations (Qurun). (23:42)

Some defined a generation as being 120 years, or it was said that a generation was one hundred years, or eighty, or forty, etc. The most correct view is that a generation refers to nations who are one another's contemporaries, living at the same time. When they go and others succeed them, this is another generation, as it was recorded in the Two Sahihs:

خَيْرُ الْقُرُونِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ،ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُم

The best of generations is my generation, then the one that follows it, then the one that follows that.

ولهذا قال " وكلا ضربنا له الأمثال " أي بينا لهم الحجج ووضحنا لهم الأدلة كما قال قتادة وأزحنا الأعذار عنهم " وكلا تبرنا تتبيرا" أي أهلكنا إهلاكا كقوله تعالى : " وكم أهلكنا من القرون من بعد نوح " والقرن هو الأمة من الناس كقوله : " ثم أنشأنا من بعدهم قرونا آخرين " وعده بعضهم بمائة وعشرين سنة وقيل بمائة وقيل بثمانين وقيل أربعين وقيل غير ذلك والأظهر أن القرن هو الأمة المتعاصرون في الزمن الواحد وإذا ذهبوا وخلفهم جيل فهو قرن آخر كما ثبت في الصحيحين " خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم " الحديث .

"وكلا ضربنا له الأمثال" في إقامة الحجة عليهم فلم نهلكهم إلا بعد الإنذار "وكلا تبرنا تتبيرا" أهلكنا إهلاكا بتكذيبهم أنبياءهم

قال الزجاج . أي وأنذرنا كلا ضربنا له الأمثال وبينا لهم الحجة , ولم نضرب لهم الأمثال الباطلة كما يفعله هؤلاء الكفرة . وقيل : انتصب على تقدير ذكرنا كلا ونحوه ; لأن ضرب الأمثال تذكير ووعظ ; ذكره المهدوي . والمعنى واحد .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَكُلًّا» مفعول به لفعل محذوف «ضَرَبْنا» ماض وفاعله والجملة مفسرة لا محل لها «لَهُ» متعلقان بضربنا «الْأَمْثالَ» مفعول به «وَكُلًّا» مفعول به مقدم لتبرنا «تَبَّرْنا تَتْبِيراً» ماض وفاعل ومفعول مطلق

17vs17

وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَى بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيراً