You are here

3vs127

لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنقَلِبُواْ خَآئِبِينَ

LiyaqtaAAa tarafan mina allatheena kafaroo aw yakbitahum fayanqaliboo khaibeena

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Dõmin Ya katse wani għfe daga waɗanda suka kãfirta ko kuma Ya ƙasƙantã su, har su jũya, suna mãsu ruɓushi.

That He might cut off a fringe of the Unbelievers or expose them to infamy, and they should then be turned back, frustrated of their purpose.
That He may cut off a portion from among those who disbelieve, or abase them so that they should return disappointed of attaining what they desired.
That He may cut off a part of those who disbelieve, or overwhelm them so that they retire, frustrated.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Allah said,

لِيَقْطَعَ طَرَفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ ...

That He might cut off a part of those who disbelieve,

meaning, out of His wisdom, He commands you to perform Jihad and to fight.

Allah then mentions the various consequences of performing Jihad against the disbelievers. For instance, Allah said, لِيَقْطَعَ طَرَفًا (That He might cut off a part...),

meaning, to cause a part of a nation to perish.

... مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْ يَكْبِتَهُمْ ...

of those who disbelieve, or expose them to infamy,

by disgracing them and forcing them to return with only their rage, having failed in their aim to harm you.

This is why Allah said next,

... أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنقَلِبُواْ ...

or expose them to infamy, so that they retire,

to go back to their land,

... خَآئِبِينَ ﴿١٢٧﴾

frustrated.

without achieving their aims.

Allah then mentions a statement that testifies that the decision in this life and the Hereafter is for Him Alone without partners,

قال تعالى " ليقطع طرفا من الذين كفروا " أي أمركم بالجهاد والجلاء لما له في ذلك من الحكمة في كل تقدير ولهذا ذكر جميع الأقسام الممكنة في الكفار المجاهدين فقال " ليقطع طرفا " أي ليهلك أمة " من الذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا " أي يرجعوا " خائبين " أي لم يحصلوا على ما أملوا . ثم اعترض بجملة دلت على أن الحكم في الدنيا والآخرة له وحده لا شريك له .

"ليقطع" متعلق بنصركم أي ليهلك "طرفا من الذين كفروا" بالقتل والأسر "أو يكبتهم" يذلهم بالهزيمة "فينقلبوا" يرجعوا "خائبين" لم ينالوا ما راموه

أي بالقتل . ونظم الآية : ولقد نصركم الله ببدر ليقطع . وقيل : المعنى وما النصر إلا من عند الله ليقطع . ويجوز أن يكون متعلقا ب " يمددكم " , أي يمددكم ليقطع . والمعنى : من قتل من المشركين يوم بدر , عن الحسن وغيره . السدي : يعني به من قتل من المشركين يوم أحد وكانوا ثمانية عشر رجلا . ومعنى

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«لِيَقْطَعَ» اللام للتعليل يقطع فعل مضارع منصوب بأن المضمرة والمصدر المؤول في محل جر بحرف الجر والجار والمجرور متعلقان بفعل نصركم المحذوف.
«طَرَفاً» مفعول به.
«مِنَ الَّذِينَ» متعلقان بمحذوف صفة طرفا وجملة «كَفَرُوا» صلة الموصول.
«أَوْ يَكْبِتَهُمْ» عطف على يقطع.
«فَيَنْقَلِبُوا خائِبِينَ» الفاء عاطفة ومضارع منصوب ، وهو منصوب بحذف النون والواو فاعل وخائبين حال منصوبة بالياء لأنه جمع مذكر سالم.