You are here

41vs10

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ

WajaAAala feeha rawasiya min fawqiha wabaraka feeha waqaddara feeha aqwataha fee arbaAAati ayyamin sawaan lilssaileena

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma Ya sanya, a cikinta, dũwatsu kafaffu daga samanta, kuma Ya sanya albarka a cikinta, kuma Ya ƙaddara abũbuwan cinta a cikinta a cikin kwanuka huɗu mãsu daidaita, dõmin matambaya.

He set on the (earth), mountains standing firm, high above it, and bestowed blessings on the earth, and measure therein all things to give them nourishment in due proportion, in four Days, in accordance with (the needs of) those who seek (Sustenance).
And He made in it mountains above its surface, and He blessed therein and made therein its foods, in four periods: alike for the seekers.
He placed therein firm hills rising above it, and blessed it and measured therein its sustenance in four Days, alike for (all) who ask;

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Allah says,

وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا ...

He placed therein firm mountains from above it, and He blessed it,

means, He blessed it and gave it the potential to be planted with seeds and bring forth produce.

... وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا ...

And measured therein its sustenance,

means, what its people need of provision and places in which to plant things and grow crops.

This was on Tuesday and Wednesday, which together with the two previous days add up to four days.

... فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ ﴿١٠﴾

in four Days equal for all those who ask.

meaning, for those who want to ask about that, so that they might know.

Ikrimah and Mujahid said concerning the Ayah: وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا (and measured therein its sustenance):

"He placed in every land that which is not suited for any other land.''

Ibn Abbas, Qatadah and As-Suddi said, concerning the Ayah, سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ (equal for all those who ask):

this means, "For whoever wants to ask about that.''

Ibn Zayd said: وَقَدَّرَ فِيهَا أَقْوَاتَهَا فِي أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَاء لِّلسَّائِلِينَ (and measured therein its sustenance in four Days equal for all those who ask).

"According to whatever a person who is need of provision wants, Allah measures out for him what he needs.''

This is like what they said concerning the Ayah:

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ

And He gave you of all that you asked for, (14:34)

And Allah knows best.

" وجعل فيها رواسي من فوقها وبارك فيها " أي جعلها مباركة قابلة للخير والبذر والغراس " وقدر فيها أقواتها " وهو ما يحتاج أهلها إليه من الأرزاق والأماكن التي تزرع وتغرس يعني يوم الثلاثاء والأربعاء فهما مع اليومين السابقين أربعة ولهذا قال " في أربعة أيام سواء للسائلين " أي لمن أراد السؤال عن ذلك ليعلمه وقال عكرمة ومجاهد في قوله عز وجل " وقدر فيها أقواتها" وجعل في كل أرض ما لا يصلح في غيرها ومنه العصب باليمن والسابوري بسابور والطيالسة بالري وقال ابن عباس وقتادة والسدي في قوله تعالى" سواء للسائلين " أي لمن أراد السؤال عن ذلك وقال ابن زيد معناه وقدر فيها أقواتها في أربعة أيام سواء للسائلين أي على وفق مراده من له حاجة إلى رزق أو حاجة فإن الله تعالى قدر له ما هو محتاج إليه وهذا القول يشبه ما ذكروه في قوله تعالى " وآتاكم من كل ما سألتموه " والله أعلم.

"وجعل" مستأنف ولا يجوز عطفه على صلة الذي للفاصل الأجنبي "فيها رواسي" جبالا ثوابت "من فوقها وبارك فيها" بكثرة المياه والزروع والضروع "وقدر" قسم "فيها أقواتها" للناس والبهائم "في" تمام "أربعة أيام" أي الجعل وما ذكر معه في يوم الثلاثاء والأربعاء "سواء" منصوب على المصدر, أي استوت الأربعة استواء لا تزيد ولا تنقص "للسائلين" عن خلق الأرض بما فيها

أي في الأرض

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَجَعَلَ» الواو حرف استئناف وماض فاعله مستتر «فِيها» متعلقان بجعل «رَواسِيَ» مفعول به والجملة مستأنفة «مِنْ فَوْقِها» متعلقان بصفة محذوفة «وَبارَكَ» معطوف على جعل «فِيها» متعلقان بالفعل «وَقَدَّرَ» الواو حرف عطف وماض فاعله مستتر «فِيها» متعلقان بقدر «أَقْواتَها» مفعول به «فِي أَرْبَعَةِ» متعلقان بقدر «أَيَّامٍ» مضاف إليه «سَواءً» مفعول مطلق لفعل محذوف «لِلسَّائِلِينَ» متعلقان بسواء

14vs34

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ