You are here

53vs24

أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى

Am lilinsani ma tamanna

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Ko (an fai cħwa) mutum zai sãmi abin da yake gũri?

Nay, shall man have (just) anything he hankers after?
Or shall man have what he wishes?
Or shall man have what he coveteth?

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Wishful Thinking does not earn One Righteousness

Allah the Exalted said,

أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى ﴿٢٤﴾

Or shall man have what he wishes,

asserting that not everyone gets the goodness that he wishes,

لَّيْسَ بِأَمَـنِيِّكُمْ وَلا أَمَانِىِّ أَهْلِ الْكِتَـبِ

It will not be in accordance with desires (of Muslims), nor those of the People of Scripture. (4:123)

Allah says, not everyone who claims to be guided is truly guided, and not everyone gets what he wishes for himself.

Imam Ahmad recorded that Abu Hurayrah said that the Messenger of Allah said,

إِذَا تَمَنَّى أَحَدُكُمْ فَلْيَنْظُرْ مَا يَتَمَنَّى، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَا يُكْتَبُ لَهُ مِنْ أُمْنِيَّتِه

When one of you wishes for something, let him be careful with what he wishes for, because he does not know what part of his wish will be written for him.

Only Ahmad collected this Hadith.

أي ليس كل من تمنى خيرا حصل له " ليس بأمانيكم ولا أماني أهل الكتاب " ما كل من زعم أنه مهتد يكون كما قال ولا كل من ود شيئا يحصل له . قال الإمام أحمد حدثنا إسحاق حدثنا أبو عوانة عن عمر بن أبي سلمة عن أبيه عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " إذا تمنى أحدكم فلينظر ما يتمنى فإنه لا يدري ما يكتب له من أمنيته" تفرد به أحمد .

"أم للإنسان" أي لكل إنسان منهم "ما تمنى" من أن الأصنام تشفع لهم ؟ ليس الأمر كذلك

أي اشتهى أي ليس ذلك له . وقيل : " للإنسان ما تمنى " من البنين ; أي يكون له دون البنات . وقيل : " أم للإنسان ما تمنى " من غير جزاء ! ليس الأمر كذلك . وقيل : " أم للإنسان ما تمنى " من النبوة أن تكون فيه دون غيره . وقيل : " أم للإنسان ما تمنى " من شفاعة الأصنام ; نزلت في النضر بن الحارث . وقيل : في الوليد بن المغيرة . وقيل : في سائر الكفار .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«أَمْ» بمعنى بل «لِلْإِنْسانِ» خبر مقدم «ما» مبتدأ مؤخر والجملة الاسمية لا محل لها «تَمَنَّى» ماض فاعله مستتر والجملة صلة ما لا محل لها.

4vs123

لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَلاَ يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللّهِ وَلِيّاً وَلاَ نَصِيراً