You are here

68vs28

قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ

Qala awsatuhum alam aqul lakum lawla tusabbihoona

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Mafificinsu (hankali) ya ce: &quotBan gaya muku ba, yã kamata ku tsarkake Allah?&quot

Said one of them, more just (than the rest): "Did I not say to you, 'Why not glorify (Allah)?'"
The best of them said: Did I not say to you, Why do you not glorify (Allah)?
The best among them said: Said I not unto you: Why glorify ye not (Allah)?

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

قَالَ أَوْسَطُهُمْ ...

The Awsat among them said,

Ibn `Abbas, Mujahid, Sa`id bin Jubayr, Ikrimah, Muhammad bin Ka`b, Ar-Rabi` bin Anas, Ad-Dahhak and Qatadah all said,

"This means the most just of them and the best of them.''

... أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ ﴿٢٨﴾

Did I not tell you, `Why do you not Tusabbihun?'

Mujahid, As-Suddi and Ibn Jurayj all said that, لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ Why do you not Tusabbihun, this means

"why do you not say, `If Allah wills'''

As-Suddi said,

"Their making exception due to the will of Allah in that time was by glorifying Allah (Tasbih).''

Ibn Jarir said,

"It is a person's saying, `If Allah wills.'''

It has also been said that it means that the best of them said to them,

"Did I not tell you, why don't you glorify Allah and thank Him for what He has given you and favored you with''

" قال أوسطهم " قال ابن عباس ومجاهد وسعيد بن جبير وعكرمة ومحمد بن كعب والربيع بن أنس والضحاك وقتادة أي أعدلهم وخيرهم " ألم أقل لكم لولا تسبحون" قال مجاهد والسدي وابن جريج " لولا تسبحون" أي لولا تستثنون . قال السدي وكان استثناؤهم في ذلك الزمان تسبيحا وقال ابن جرير هو قول القائل إن شاء الله وقيل معناه قال أوسطهم ألم أقل لكم لولا تسبحون ؟ أي هلا تسبحون الله وتشكرونه على ما أعطاكم وأنعم به عليكم .

"قال أوسطهم" خيرهم "ألم أقل لكم لولا" هلا "تسبحون" الله تائبين

أي أمثلهم وأعدلهم وأعقلهم .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«قالَ أَوْسَطُهُمْ» ماض وفاعله والجملة استئنافية لا محل لها «أَلَمْ أَقُلْ» الهمزة للاستفهام ومضارع مجزوم بلم وفاعله مستتر «لَكُمْ» متعلقان بالفعل «لَوْ لا» حرف تحضيض «تُسَبِّحُونَ» مضارع مرفوع والواو فاعله والجملة مقول القول.

2vs33

قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
,

12vs96

فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ