You are here

69vs13

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ

Faitha nufikha fee alssoori nafkhatun wahidatun

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

To, idan an yi bũsa a cikin ƙaho, bũsa ɗaya.

English Translation

Then, when one blast is sounded on the Trumpet,
And when the trumpet is blown with a single blast,
And when the trumpet shall sound one blast

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Tafseer (English)

A Mention of the Horrors of the Day of Judgement

Allah informs,

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾

Then when the Trumpet will be blown with one blowing,

Allah informs of the horrors that will take place on the Day of Judgement. The first of these events is the blowing of fright (into the Trumpet), which will be followed by the blowing of destruction when everyone in the heavens and the earth will be struck down except whoever Allah wills. Then, after this will be the blowing of standing before the Lord of all that exists, and the resurrection, and the gathering. And this is that blowing. It is emphasized here that it is one blowing, because the command of Allah cannot be opposed or prevented, and it does not need to be repeated or stressed.

Tafseer (Arabic)

يقول تعالى مخبرا عن أهوال يوم القيامة وأول ذلك نفخة الفزع ثم يعقبها نفخة الصعق حين يصعق من في السموات ومن في الأرض إلا من شاء الله ثم بعدها نفخة القيام لرب العالمين والبعث والنشور وهي هذه النفخة وقد أكدها ههنا بأنها واحدة لأن أمر الله لا يخالف ولا يمانع ولا يحتاج إلى تكرار ولا تأكيد وقال الربيع هي النفخة الأخيرة والظاهر ما قلناه.

"فإذا نفخ في الصور نفخة واحدة" للفصل بين الخلائق وهي الثانية

قال ابن عباس : هي النفخة الأولى لقيام الساعة , فلم يبق أحد إلا مات . وجاز تذكير " نفخ " لأن تأنيث النفخة غير حقيقي . وقيل : إن هذه النفخة هي الأخيرة . وقال : " نفخة واحدة " أي لا تثنى . قال الأخفش : ووقع الفعل على النفخة إذ لم يكن قبلها اسم مرفوع فقيل : نفخة . ويجوز " نفخة " نصبا على المصدر . وبها قرأ أبو السمال . أو يقال : اقتصر على الإخبار عن الفعل كما تقول : ضرب ضربا . وقال الزجاج : " في الصور " يقوم مقام ما لم يسم فاعله .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«فَإِذا» الفاء حرف استئناف «إذا» ظرفية شرطية غير جازمة «نُفِخَ» ماض مبني للمجهول «فِي الصُّورِ» متعلقان بالفعل «نَفْخَةٌ» نائب فاعل «واحِدَةٌ» صفة نفخة والجملة في محل جر بالإضافة

Similar Verses

18vs99

وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعاً