You are here

70vs17

تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى

TadAAoo man adbara watawalla

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Tanã kiran wanda ya jũya bãya (daga addini) kuma ya kau da kai.

Inviting (all) such as turn their backs and turn away their faces (from the Right).
It shall claim him who turned and fled (from truth),
It calleth him who turned and fled (from truth),

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Concerning Allah's statement,

تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى ﴿١٧﴾

وَجَمَعَ فَأَوْعَى ﴿١٨﴾

Calling (all) such as turn their backs and turn away their faces. And collect and hide it.

meaning, the Fire will call out to its children whom Allah created for it, determining that they will perform the deeds deserving of it in the worldly life. So it will call them on the Day of Judgement with an eloquent and articulate tongue. Then it will pick them out from the people of the gathering just as birds pick seeds. This is because they were, as Allah said, of those who turned their backs and turned away.

This means they denied with their hearts and abandoned the performance of deeds with their limbs.

وَجَمَعَ فَأَوْعَى

And collect and hide it.

meaning, he gathered wealth piling it up, and he concealed it,

meaning he hid it and refused to give the obligatory right of Allah that was due on it of spending and paying the Zakah.

It has been recorded in a Hadith that the Prophet said,

لَا تُوعِي فَيُوعِيَ اللهُ عَلَيْك

Do not hold back (your wealth) or else Allah will hold back from you.

أي تدعو النار إليها أبناءها الذين خلقهم الله لها وقدر لهم أنهم في الدار الدنيا يعملون عملها فتدعوهم يوم القيامة بلسان طلق ذلق ثم تلتقطهم من بين أهل المحشر كما يلتقط الطير الحب وذلك أنهم كما قال الله عز وجل كانوا ممن أدبر وتولى أي كذب بقلبه وترك العمل بجوارحه .

"تدعوا من أدبر وتولى" عن الإيمان بأن تقول : إلي إلي

أي تدعو لظى من أدبر في الدنيا عن طاعة الله وتولى عن الإيمان . ودعاؤها أن تقول : إلي يا مشرك , إلي يا كافر . وقال ابن عباس : تدعو الكافرين والمنافقين بأسمائهم بلسان فصيح : إلي يا كافر , إلي يا منافق ; ثم تلتقطهم كما يلتقط الطير الحب . وقال ثعلب : " تدعو " أي تهلك . تقول العرب : دعاك الله ; أي أهلكك الله . وقال الخليل : إنه ليس كالدعاء " تعالوا " ولكن دعوتها إياهم تمكنها من تعذيبهم . وقيل : الداعي خزنة جهنم ; أضيف دعاؤهم إليها . وقيل هو ضرب مثل ; أي إن مصير من أدبر وتولى إليها ; فكأنها الداعية لهم . ومثله قول الشاعر : ولقد هبطنا الواديين فواديا يدعو الأنيس به العضيض الأبكم العضيض الأبكم : الذباب . وهو لا يدعو وإنما طنينه نبه عليه فدعا إليه . قلت : القول الأول هو الحقيقة ; حسب ما تقدم بيانه بآي القرآن والأخبار الصحيحة . القشيري : ودعاء لظى بخلق الحياة فيها حين تدعو , وخوارق العادة غدا كثيرة .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«تَدْعُوا» مضارع فاعله مستتر «مَنْ» مفعول به والجملة حال «أَدْبَرَ» ماض فاعله مستتر والجملة صلة «وَتَوَلَّى» معطوف على أدبر وما بعده معطوف عليه.