You are here

75vs36

أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى

Ayahsabu alinsanu an yutraka sudan

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Shin, mutum nã zaton a bar shi sagaga (wãto bãbu nufin kõme game da shi) ?

Does man think that he will be left uncontrolled, (without purpose)?
Does man think that he is to be left to wander without an aim?
Thinketh man that he is to be left aimless?

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Man will not be left Neglected

Allah says,

أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى ﴿٣٦﴾

Does man think that he will be left neglected

As-Suddi said, "Meaning not resurrected.''

Mujahid, Ash-Shafi`i and `Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam, all said,

"Meaning, he will not be commanded and prohibited.''

Apparently the Ayah includes both meanings.

- This means that he will not be left neglected in this worldly life, without being commanded and prohibited.

- He also will not be left neglected in his grave unattended to without being resurrected.

Rather he will be commanded and prohibited in this life, and gathered back to Allah in the abode of the Hereafter.

The intent here is to affirm the existence of the abode of the final return and to refute whoever rejects it from the people of deviance, ignorance and stubbornness. Thus, Allah uses the beginning of creation as a proof for the repetition of the creation in His saying,

قال السدي يعني لا يبعث وقال مجاهد والشافعي وعبد الرحمن بن زيد بن أسلم يعني لا يؤمر ولا ينهى والظاهر أن الآية تعم الحالين أي ليس يترك في هذه الدنيا مهملا لا يؤمر ولا ينهى ولا يترك في قبره سدى لا يبعث بل هو مأمور منهي في الدنيا محشور إلى الله في الدار الآخرة والمقصود هنا إثبات المعاد والرد على من أنكره من أهل الزيغ والجهل والعناد.

"أيحسب" يظن "الإنسان أن يترك سدى" هملا لا يكلف بالشرائع لا يحسب ذلك

"أيحسب الإنسان " أي يظن ابن آدم " أن يترك سدى " أي أن يخلى مهملا , فلا يؤمر ولا ينهى ; قاله ابن زيد ومجاهد , ومنه إبل سدى : ترعى بلا راع . وقيل : أيحسب أن يترك في قبره كذلك أبدا لا يبعث . وقال الشاعر : فأقسم بالله جهد اليم ين ما ترك الله شيئا سدى

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«أَيَحْسَبُ الْإِنْسانُ» الهمزة حرف استفهام ، ومضارع وفاعله و«أَنْ يُتْرَكَ» مضارع مبني للمجهول منصوب بأن وفاعله مستتر والجملة مستأنفة «سُدىً» حال والمصدر المؤول من أن والفعل سد مسد مفعولي يحسب