You are here

90vs12

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ

Wama adraka ma alAAaqabatu

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma mene ne ya sanar da kai abin da ake cħ wa Aƙabã?

And what will explain to thee the path that is steep?-
And what will make you comprehend what the uphill road is?
Ah, what will convey unto thee what the Ascent is! -

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Then He explains this path by His saying,

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾

فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾

أَوْ إِطْعَامٌ ...

And what will make you know the path that is steep?

- Freeing a neck,

- or giving food...''

Imam Ahmad recorded from Sa`id bin Marjanah that he heard Abu Hurayrah saying that the Messenger of Allah said,

مَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً مُؤمِنَةً أَعْتَقَ اللهُ بِكُلِّ إِرْبٍ أَيْ عُضْوٍ مِنْهَا إِرْبًا مِنْهُ مِنَ النَّارِ حَتْى إِنَّهُ لَيُعْتِقُ بِالْيَدِ الْيَدَ، وَبِالرِّجْلِ الرِّجْلَ، وَبِالْفَرْجِ الْفَرْج

Whoever frees a believing slave, Allah will free for every limb (of the slave) one of his limbs from the Fire. This is to such an extent that He (Allah) will free a hand for a hand, a leg for a leg, and a private part for a private part.

Ali bin Al-Husayn then said (to Sa`id), "Did you hear this from Abu Hurayrah''

Sa`id replied, "Yes.''

Then `Ali bin Al-Husayn said to a slave boy that he owned who was the swiftest of his servants, "Call Mutarrif!''

So when the slave was brought before him he said, "Go, for you are free for the Face of Allah.''

Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidhi, An-Nasa'i, all recorded this Hadith from Sa`id bin Marjanah.

Imam Ahmad recorded from `Amr bin `Abasah that the Prophet said,

مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِيُذْكَرَ اللْهُ فِيهِ بَنَى اللْهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ

وَمَنْ أَعْتَقَ نَفْسًا مُسْلِمَةً كَانَتْ فِدْيَتَهُ مِنْ جَهَنَّمَ

وَمَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَة

- Whoever builds a Masjid so that Allah may be remembered in it, Allah will build a house for him in Paradise;

- and whoever frees a Muslim person, then it will be his ransom from Hell;

- and whoever grows grey in Islam, then it will be a light for him on the Day of Judgement.)

According to another route of transmission, Ahmad recorded from Abu Umamah, who reported from `Amr bin `Abasah that As-Sulami said to him,

"Narrate a Hadith to us that you heard from the Messenger of Allah, without any deficiency or mistakes.''

He (`Amr) said, "I heard him saying,

مَنْ وُلِدَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَوْلَادٍ فِي الْإِسْلَامِ فَمَاتُوا قَبْلَ أَنْ يَبْلُغُوا الْحِنْثَ أَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ إِيَّاهُمْ،

وَمَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي سَبِيلِ اللهِ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ،

وَمَنْ رَمَى بِسَهْم فِي سَبِيلِ اللهِ بَلَغَ بِهِ الْعَدُوَّ أَصَابَ أَوْ أَخْطَأَ كَانَ لَهُ عِتْقُ رَقَبَةٍ،

وَمَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً مُؤْمِنَـةً أَعْتَقَ اللهُ بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ عُضْوًا مِنْهُ مِنَ النَّارِ،

وَمَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ فِي سَبِيلِ اللهِ فَإِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ يُدْخِلُهُ اللهُ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ مِنْهَا

- Whoever has three children born to him in Islam, and they die before reaching the age of puberty, Allah will enter him into Paradise by virtue of His mercy to them.

- And whoever grows gray in the way of Allah (fighting Jihad), then it will be a light for him on the Day of Judgement.

- And whoever shoots an arrow in the way of Allah (fighting Jihad) that reaches the enemy, whether it hits or misses, he will get the reward of freeing a slave.

- And whoever frees a believing slave, then Allah will free each of his limbs from the Fire for every limb that the slave has.

- And whoever equipped two riding animals in the way of Allah (for fighting Jihad), then indeed Paradise has eight gates, and Allah will allow him to enter any of them he choses.''

Ahmad recorded this Hadith from different routes of transmission that are good and strong, and all praise is due to Allah.

وقال قتادة " وما أدراك ما العقبة " . ثم أخبر تعالى عن اقتحامها .

" وما أدراك " أعلمك " ما العقبة " التي يقتحمها تعظيما لشأنها , والجملة اعتراض وبين سبب جوازها

فيه حذف , أي وما أدراك ما اقتحام العقبة . وهذا تعظيم لالتزام أمر الدين وقال سفيان ابن عيينة : كل شيء قال فيه " وما أدراك " ؟ فإنه أخبر به , وكل شيء قال فيه " وما يدريك " ؟ فإنه لم يخبر به . والخطاب للنبي - صلى الله عليه وسلم - ليعلمه اقتحام العقبة . قال القشيري : وحمل العقبة على عقبة جهنم بعيد إذ أحد في الدنيا لم يقتحم عقبة جهنم إلا أن يحمل على أن المراد فهلا صير نفسه بحيث يمكنه اقتحام عقبة جهنم غدا . واختار البخاري قول مجاهد : إنه لم يقتحم العقبة في الدنيا . قال ابن العربي : وإنما اختار ذلك لأجل أنه قال بعد ذلك في الآية الثانية : " وما أدراك ما العقبة " ؟ ثم قال في الآية الثالثة : " فك رقبة " , وفي الآية الرابعة " أو إطعام في يوم ذي مسغبة " , ثم قال في الآية الخامسة : " يتيما ذا مقربة " , ثم قال في الآية السادسة : " أو مسكينا ذا متربة " فهذه الأعمال إنما تكون في الدنيا . المعنى : فلم يأت في الدنيا بما يسهل عليه سلوك العقبة في الآخرة .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَما» الواو حرف استئناف وما اسم استفهام مبتدأ «أَدْراكَ» ماض ومفعوله والفاعل مستتر والجملة الفعلية خبر ما والجملة الاسمية مستأنفة لا محل لها «مَا الْعَقَبَةُ» مبتدأ وخبره والجملة الاسمية سدت مسد مفعول أدراك الثاني.