You are here

39vs4

لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً لَّاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

Law arada Allahu an yattakhitha waladan laistafa mimma yakhluqu ma yashao subhanahu huwa Allahu alwahidu alqahharu

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Dã Allah Yã yi nufin Ya riƙi ɗã, to, lalle sai Ya zãɓa daga abin da Yake halittãwa abin da Yake so. Tsarki ya tabbata a gare Shi. Shĩ ne Allah, Makaɗaici, Mai tĩlastãwa.

Had Allah wished to take to Himself a son, He could have chosen whom He pleased out of those whom He doth create: but Glory be to Him! (He is above such things.) He is Allah, the One, the Irresistible.
If Allah desire to take a son to Himself, He will surely choose those He pleases from what He has created. Glory be to Him: He is Allah, the One, the Subduer (of all).
If Allah had willed to choose a son, He could have chosen what He would of that which He hath created. Be He Glorified! He is Allah, the One, the Absolute.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Allah, may He be blessed and exalted, says:

لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَّاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاء ...

Had Allah willed to take a son (or offspring), He could have chosen whom He willed out of those whom He created.

meaning, the matter would not have been as they claim.

This is a conditional sentence which does not imply that this happened or that it is permitted; indeed, it is impossible. The aim is only to point out the ignorance of their claims.

It is like the Ayat:

لَوْ أَرَدْنَآ أَن نَّتَّخِذَ لَهْواً لاَّتَّخَذْنَـهُ مِن لَّدُنَّآ إِن كُنَّا فَـعِلِينَ

Had We intended to take a pastime, We could surely have taken it from Us, if We were going to do (that). (21:17)

قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمَـنِ وَلَدٌ فَأَنَاْ أَوَّلُ الْعَـبِدِينَ

Say: "If the Most Gracious had a son, then I am the first of worshippers.'' (43:81)

All of these Ayat are conditional, and it is permissible to form a conditional sentence referring to something that is impossible if it serves the purposes of the speaker.

... سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ﴿٤﴾

But glory be to Him! He is Allah, the One, the Irresistible.

means, exalted and sanctified be He above the idea that He could have any offspring, for He is the One, the Only, the Unique, the Self-Sufficient Master to Whom everything is enslaved and is in need of. He is the One Who is independent of all else, Who has subjugated all things and they submit humbly to Him. Blessed and exalted be He far above what the wrongdoers and deniers say.

فقال تبارك وتعالى" لو أراد الله أن يتخذ ولدا لاصطفى مما يخلق ما يشاء " أي لكان الأمر على خلاف ما يزعمون وهذا شرط لا يلزم وقوعه ولا جوازه بل هو محال وإنما قصد تجهيلهم فيما ادعوه وزعموه كما قال عز وجل " لو أردنا أن نتخذ لهوا لاتخذناه من لدنا إن كنا فاعلين " " قل إن كان للرحمن ولد فأنا أول العابدين " كل هذا من باب الشرط ويجوز تعليق الشرط على المستحيل لمقصد المتكلم وقوله تعالى " سبحانه هو الله الواحد القهار " أي تعالى وتنزه وتقدس عن أن يكون له ولد فإنه الواحد الأحد الفرد الصمد الذي كل شيء عبد لديه فقير إليه وهو الغني عما سواه الذي قد قهر الأشياء فدانت له وذلت وخضعت تبارك وتعالى عما يقول الظالمون والجاحدون علوا كبيرا .

"لو أراد الله أن يتخذ ولدا" كما قالوا : "اتخذ الرحمن ولدا" "لاصطفى مما يخلق ما يشاء" واتخذه ولدا غير من قالوا من الملائكة بنات الله وعزير ابن الله والمسيح ابن الله "سبحانه" تنزيها له عن اتخاذ الولد "هو الله الواحد القهار" لخلقه

أي لو أراد أن يسمي أحدا من خلقه بهذا ما جعله عز وجل إليهم .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«لَوْ أَرادَ» لو حرف شرط غير جازم وماض «اللَّهُ» لفظ الجلالة فاعل «أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً» مضارع منصوب بأن وولدا مفعول به والفاعل مستتر والمصدر المؤول من أن وما بعدها مفعول أراد وجملة أراد ابتدائية لا محل لها «لَاصْطَفى » اللام واقعة في جواب الشرط وماض فاعله مستتر «مِمَّا» متعلقان باصطفى
«يَخْلُقُ» مضارع مرفوع فاعله مستتر «ما» مفعول به «يَشاءُ» مضارع مرفوع فاعله مستتر والجملة صلة «سُبْحانَهُ» مفعول مطلق لفعل محذوف «هُوَ» مبتدأ «اللَّهُ» لفظ الجلالة خبر «الْواحِدُ» خبر ثان «الْقَهَّارُ» خبر ثالث والجملة استئنافية لا محل لها

21vs17

لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْواً لَّاتَّخَذْنَاهُ مِن لَّدُنَّا إِن كُنَّا فَاعِلِينَ
,

43vs81

قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ

3vs47

قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
,

12vs39

يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ