You are here

26vs80

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

Waitha maridtu fahuwa yashfeeni

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

&quotKuma idan na yi jiyya, to, Shĩ ne Yake warkar da ni.&quot

"And when I am ill, it is He Who cures me;
And when I am sick, then He restores me to health
And when I sicken, then He healeth me,

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ ﴿٨٠﴾

And when I am ill, it is He Who cures me.

Here he attributed sickness to himself, even though it is Allah Who decrees it, out of respect towards Allah.

By the same token, Allah commands us to say in the prayer, اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (Guide us to the straight way) (1:6) to the end of the Surah.

Grace and guidance are attributed to Allah, may He be exalted, but the subject of the verb with reference to anger is omitted, and going astray is attributed to the people.

This is like when the Jinn said:

وَأَنَّا لاَ نَدْرِى أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِى الاٌّرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً

And we know not whether evil is intended for those on earth, or whether their Lord intends for them a right path. (72:10)

Similarly, Ibrahim said: وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (And when I am ill, it is He Who cures me).

meaning, `when I fall sick, no one is able to heal me but Him, Who heals me with the means that may lead to recovery'.

وقوله : " وإذا مرضت فهو يشفين " أسند المرض إلى نفسه وإن كان عن قدر الله وقضائه وخلقه ولكن أضافه إلى نفسه أدبا كما قال تعالى آمرا المصلي أن يقول " اهدنا الصراط المستقيم " إلى آخر السورة فأسند الإنعام والهداية إلى الله تعالى والغضب حذف فاعله أدبا وأسند الضلال إلى العبيد كما قالت الجن " وأنا لا ندري أشر أريد بمن في الأرض أم أراد بهم ربهم رشدا " وكذا قال إبراهيم " وإذا مرضت فهو يشفين " أي إذا وقعت في مرض فإنه لا يقدر على شفائي أحد غيره بما يقدر من الأسباب الموصلة إليه .

قال : " مرضت " رعاية للأدب وإلا فالمرض والشفاء من الله عز وجل جميعا . ونظيره قول فتى موسى : " وما أنسانيه إلا الشيطان " [ الكهف : 63 ] .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَإِذا» الواو عاطفة وإذا ظرف يتضمن معنى الشرط «مَرِضْتُ» ماض وفاعله والجملة مضاف إليه «فَهُوَ» الفاء واقعة في جواب الشرط والجملة بعدها لا محل لها وهو مبتدأ «يَشْفِينِ» مضارع والنون للوقاية والجملة خبر

1vs7

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
,

72vs10

وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً