You are here

72vs19

وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً

Waannahu lamma qama AAabdu Allahi yadAAoohu kadoo yakoonoona AAalayhi libadan

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

&quotKuma, lalle ne shi, a lõkacin da bãwan Allah(2) ke kiran Sa sun yi kusa su zama kamar shirgi a kansa.&quot

"Yet when the Devotee of Allah stands forth to invoke Him, they just make round him a dense crowd."
And that when the servant of Allah stood up calling upon Him, they wellnigh crowded him (to death).
And when the slave of Allah stood up in prayer to Him, they crowded on him, almost stifling.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Allah said,

وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا ﴿١٩﴾

And when the servant of Allah stood up invoking Him in prayer they just made round him a dense crowd as if sticking one over the other.

Al-`Awfi reported from Ibn `Abbas,

"When they heard the Prophet reciting the Qur'an they almost mounted on top of him due to their zeal. When they heard him reciting the Qur'an they drew very near to him. He was unaware of them until the messenger (i.e., Jibril) came to him and made

him recite, قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ (Say: "It has been revealed to me that a group of Jinn listened).'' (72:1)

They were listening to the Qur'an.''

This is one opinion and it has been reported from Az-Zubayr bin Al-`Awwam.

Ibn Jarir recorded from Ibn `Abbas that he said,

"The Jinns said to their people, لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا (when the servant of Allah stood up invoking Him in prayer they just made round him a dense crowd as if sticking one over the other).''

This is the second view and it has also been reported from Sa`id bin Jubayr.

Al-Hasan said,

"When the Messenger of Allah stood up and said none has the right to be worshipped except Allah, and he called the people to their Lord, the Arabs almost crowded over him together (against him).''

Qatadah said concerning Allah's statement,

وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا

when the servant of Allah stood up invoking Him in prayer they just made round him a dense crowd as if sticking one over the other.

"Humans and Jinns both crowded together over this matter in order to extinguish it. However, Allah insisted upon helping it, supporting it and making it victorious over those who opposed it.''

This is the third view and it has also been reported from Ibn `Abbas, Mujahid, Sa`id bin Jubayr and Ibn Zayd.

It was also the view preferred by Ibn Jarir. This view seems to be the most apparent meaning of the Ayah due to Allah's statement which follows it,

قال العوفي عن ابن عباس يقول لما سمعوا النبي صلى الله عليه وسلم يتلو القرآن كادوا يركبونه من الحرص لما سمعوه يتلو القرآن ودنوا منه فلم يعلم بهم حتى أتاه الرسول فجعل يقرئه " قل أوحي إلي أنه استمع نفر من الجن " يستمعون القرآن هذا قول وهو مروي عن الزبير بن العوام رضي الله عنه وقال ابن جرير حدثني محمد بن معمر حدثنا ابن هشام عن أبي عوانة عن أبي بشر عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال : قال الجن لقومهم " لما قام عبد الله يدعوه كادوا يكونون عليه لبدا " قال لما رأوه يصلي وأصحابه يركعون بركوعه ويسجدون بسجوده قال عجبوا من طواعية أصحابه له قال فقالوا لقومهم " لما قام عبد الله يدعوه كادوا يكونون عليه لبدا " وهذا قول ثان وهو مروي عن سعيد بن جبير أيضا وقال الحسن لما قام رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لا إله إلا الله ويدعو الناس إلى ربهم كادت العرب تلبد عليه جميعا وقال قتادة في قوله " وأنه لما قام عبد الله يدعوه كادوا يكونون عليه لبدا " قال تلبدت الإنس والجن على هذا الأمر ليطفئوه فأبى الله إلا أن ينصره ويمضيه ويظهره على من ناوأه .

"وأنه" بالفتح والكسر استئنافا والضمير للشأن "لما قام عبد الله" محمد النبي صلى الله عليه وسلم "يدعوه" يعبده ببطن نخل "كادوا" أي الجن المستمعون لقراءته "يكونون عليه لبدا" بكسر اللام وضمها جمع لبدة كاللبد في ركوب بعضهم بعضا ازدحاما حرصا على سماع القرآن

يجوز الفتح ; أي أوحى الله إليه أنه . ويجوز الكسر على الاستئناف . و " عبد الله " هنا محمد صلى الله عليه وسلم حين كان يصلي ببطن نخلة ويقرأ القرآن , حسب ما تقدم أول السورة . " يدعوه " أي يعبده . وقال ابن جريج : " يدعوه " أي قام إليهم داعيا إلى الله تعالى .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَأَنَّهُ» أن واسمها «لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ» لما ظرفية شرطية غير جازمة وماض وفاعله ولفظ الجلالة مضاف إليه والجملة في محل جر بالإضافة «يَدْعُوهُ» مضارع وفاعله ومفعوله والجملة حال «كادُوا» كاد واسمها «يَكُونُونَ» مضارع ناقص مرفوع والواو اسمه «عَلَيْهِ» متعلقان بالخبر «لِبَداً» خبر وجملة يكونون خبر كاد وجملة كادوا جواب الشرط لا محل لها ولما ومدخولها خبر أنه وجملة أنه .. معطوفة على ما قبلها.

72vs1

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآناً عَجَباً