You are here

95vs3

وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ

Wahatha albaladi alameeni

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Da wannan gari(3) amintacce.

And this City of security,-
And this city made secure,
And by this land made safe;

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾

By this city of security. meaning Makkah.

This was said by Ibn `Abbas, Mujahid, `Ikrimah, Al-Hasan, Ibrahim An-Nakha`i, Ibn Zayd and Ka`b Al-Ahbar.

There is no difference of opinion about this.

Some of the Imams have said that these are three different places, and that Allah sent a Messenger to each of them from the Leading Messengers, who delivered the Great Codes of Law.

- The first place is that of the fig and the olive, which was Jerusalem, where Allah sent `Isa bin Maryam.

- The second place is Mount Sinin, which is Mount Sinai where Allah spoke to Musa bin `Imran.

- The third place is Makkah, and it is the city of security where whoever enters is safe. It is also the city in which Muhammad was sent.

They have said that these three places are mentioned at the end of the Tawrah. The verse says,

- "Allah has come from Mount Sinai - meaning the one upon which Allah spoke to Musa bin `Imran;

- and shined from Sa`ir - meaning the mountain of Jerusalem from which Allah sent `Isa;

- and appeared from the mountains of Faran - meaning the mountains of Makkah from which Allah sent Muhammad .''

Thus, He mentioned them in order to inform about them based upon their order of existence in time. This is why He swore by a noble place, then by a nobler place, and then by a place that is the nobler than both of them.

يعني مكة قاله ابن عباس ومجاهد وعكرمة والحسن وإبراهيم النخعي وابن زيد وكعب الأحبار ولا خلاف في ذلك . وقال بعض الأئمة هذه محال ثلاثة بعث الله في كل واحد منها نبيا مرسلا من أولي العزم أصحاب الشرائع الكبار " فالأول " محلة التين والزيتون وهي بيت المقدس التي بعث الله فيها عيسى ابن مريم عليه السلام " والثاني " طور سنين وهو طور سيناء الذي كلم الله عليه موسى بن عمران " والثالث " مكة وهو البلد الأمين الذي من دخله كان آمنا وهو الذي أرسل فيه محمدا صلى الله عليه وسلم قالوا وفي آخر التوراة ذكر هذه الأماكن الثلاثة : جاء الله من طور سيناء - يعني الذي كلم الله عليه موسى بن عمران - وأشرق من ساعير - يعني بيت المقدس الذي بعث الله منه عيسى - واستعلن من جبال فاران - يعني جبال مكة التي أرسل الله منها محمدا صلى الله عليه وسلم فذكرهم مخبرا عنهم على الترتيب الوجودي بحسب ترتيبهم الزمان ولهذا أقسم بالأشرف ثم الأشرف منه ثم بالأشرف منهما .

" وهذا البلد الأمين " مكة لأمن الناس فيها جاهلية وإسلاما

يعني مكة . سماه أمينا ; لأنه آمن كما قال : " أنا جعلنا حرما آمنا " [ العنكبوت : 67 ] فالأمين : بمعنى الآمن قاله الفراء وغيره . قال الشاعر : ألم تعلمي يا أسم ويحك أنني حلفت يمينا لا أخون أميني يعني : آمني . وبهذا احتج من قال : إنه أراد بالتين دمشق , وبالزيتون بيت المقدس . فأقسم الله بجبل دمشق ; لأنه مأوى عيسى عليه السلام , وبجبل بيت المقدس ; لأنه مقام الأنبياء عليهم السلام , وبمكة ; لأنها أثر إبراهيم ودار محمد صلى الله عليه وسلم -

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَهذَا» اسم إشارة معطوف على ما قبله «الْبَلَدِ» بدل من اسم الإشارة «الْأَمِينِ» صفة البلد