You are here

67vs13

وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

Waasirroo qawlakum awi ijharoo bihi innahu AAaleemun bithati alssudoori

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma ku asirta maganarku ko ku bayyana ta, lalle shi, (Allah), Masani ne ga abin da ke cikin ƙirãza.

And whether ye hide your word or publish it, He certainly has (full) knowledge, of the secrets of (all) hearts.
And conceal your word or manifest it; surely He is Cognizant of what is in the hearts.
And keep your opinion secret or proclaim it, lo! He is Knower of all that is in the breasts (of men).

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

(And keep your opinion secret or proclaim itナ) [67:13]. Said Ibn Abbas: モThis was revealed about the idolaters who used to slander the Messenger of Allah, Allah bless him and give him peace. Gabriel, peace be upon him, informed him about what they said about him and the things with which they slandered him. Some of them used to say to others: Lower your voices lest Muhammadメs Allah hears youメ ヤ.

Then He says, while informing that He is aware of the innermost conscience and secrets,

وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿١٣﴾

And whether you keep your talk secret or disclose it, verily, He is the All-Knower of what is in the breasts.

meaning, that which occurs in the hearts (ideas, thoughts, etc.).

ثم قال تعالى منبها على أنه مطلع على الضمائر والسرائر " وأسروا قولكم أو اجهروا به إنه عليم بذات الصدور " أي بما يخطر في القلوب.

"وأسروا" أيها الناس "قولكم أو اجهروا به إنه" تعالى "عليم بذات الصدور" بما فيها فكيف بما نطقتم به وسبب نزول ذلك أن المشركين قال بعضهم لبعض : أسروا قولكم لا يسمعكم إله محمد

اللفظ لفظ الأمر والمراد به الخبر ; يعني إن أخفيتم كلامكم في أمر محمد صلى الله عليه وسلم أو جهرتم به ف " إنه عليم بذات الصدور " يعني بما في القلوب من الخير والشر . ابن عباس : نزلت في المشركين كانوا ينالون من النبي صلى الله عليه وسلم فيخبره جبريل عليه السلام ; فقال بعضهم لبعض : أسروا قولكم كي لا يسمع رب محمد ; فنزلت : " وأسروا قولكم أو اجهروا به " . يعني : أسروا قولكم في أمر محمد صلى الله عليه وسلم . وقيل في سائر الأقوال . أو اجهروا به ; أعلنوه .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ» أمر وفاعله ومفعوله والجملة استئنافية لا محل لها «أَوِ» عاطفة «اجْهَرُوا» معطوف على أسروا «بِهِ» متعلقان بالفعل «إِنَّهُ عَلِيمٌ» إن واسمها وخبرها والجملة الاسمية تعليلية لا محل لها «بِذاتِ» متعلقان بعليم «الصُّدُورِ» مضاف إليه