You are here

24vs49

وَإِن يَكُن لَّهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ

Wain yakun lahumu alhaqqu yatoo ilayhi muthAAineena

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma idan hakki ya kasance a gare su, zã su jħ zuwa gare shi, snnã mãsu mĩƙa wuya.

But if the right is on their side, they come to him with all submission.
And if the truth be on their side, they come to him quickly, obedient.
But if right had been with them they would have come unto him willingly.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

وَإِن يَكُن لَّهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ ﴿٤٩﴾

But if the truth is on their side, they come to him willingly with submission.

means, if the ruling will be in their favor and not against them, then they will come and will listen and obey, which is what is meant by the phraseمُذْعِنِينَ (willingly with submission).

But if the ruling will go against him, he turns away and demands something that goes against the truth, and he prefers to refer for judgement to someone other than the Prophet so that his false claims may prevail.

His acceptance in the beginning was not because he believed that it was the truth, but because it happened to be in accordance with his desires. So when the truth went against what he was hoping for, he turned away from it.

أي وإذا كانت الحكومة لهم لا عليهم جاءوا سامعين مطيعين وهو معنى قوله " مذعنين " وإذا كانت الحكومة عليه أعرض ودعا إلى غير الحق وأحب أن يتحاكم إلى غير النبي صلى الله عليه وسلم ليروج باطله ثم فإذعانه أولا لم يكن عن اعتقاد منه أن ذلك هو الحق بل لأنه موافق لهواه ولهذا لما خالف الحق قصده عدل عنه إلى غيره .

"وإن يكن لهم الحق يأتوا إليه مذعنين" مسرعين طائعين

أي طائعين منقادين ; لعلمهم أنه عليه السلام يحكم بالحق . يقال : أذعن فلان لحكم فلان يذعن إذعانا . وقال النقاش : " مذعنين " خاضعين , مجاهد : مسرعين. الأخفش وابن الأعرابي : مقرين.

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَإِنْ» الواو عاطفة إن شرطية «يَكُنْ» مضارع ناقص فعل الشرط والجملة ابتدائية «لَهُمُ» متعلقان بالخبر المقدم «الْحَقُّ» اسم يكن المرفوع «يَأْتُوا» مضارع مجزوم بحذف النون لأنه جواب الشرط «إِلَيْهِ» متعلقان بيأتوا «مُذْعِنِينَ» حال منصوبة بالياء لأنه جمع مذكر والجملة جواب شرط لم يقترن بالفاء لا محل لها