You are here

20vs59

قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى

Qala mawAAidukum yawmu alzzeenati waan yuhshara alnnasu duhan

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Ya ce: &quotWa´adinku shi ne rãnar ƙawa kuma a tãra mutãne da hantsi.&quot

Moses said: "Your tryst is the Day of the Festival, and let the people be assembled when the sun is well up."
(Musa) said: Your appointment is the day of the Festival and let the people be gathered together in the early forenoon.
(Moses) said: Your tryst shall be the day of the feast, and let the people assemble when the sun hath risen high.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ ...

(Musa) said: "Your appointed meeting is the day of the festival,

That was the day of their celebration and their New Year's festivity. It was a holiday for them when they took vacation from their work and came together for a large gathering.

This day was selected so that all of the people could witness the power of Allah to do whatever He wills. They would see the miracles of the prophets and the futility of magic to contest the supernatural prophetic powers.

This is why Musa said,

... وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ...

and let the people assemble,

meaning all of them.

... ضُحًى ﴿٥٩﴾

when the sun has risen (forenoon).

meaning in the morning, just before noon.

In this way the contest will be most visible, well lit, apparent and obvious in plain view. This is the way of the Prophets. Their work is always clear and apparent. It is never something hidden, or something for sale. This is why he did not say that the meeting should be at night, but rather, it was to be held during the bright part of the day.

Ibn Abbas said,

"The day of their festivity was the day of `Ashura'.''

As-Suddi, Qatadah and Ibn Zayd said,

"It was the day of their great celebration.''

Sa`id bin Jubayr said,

"It was the day of their great bazaar.''

These statements are not contradictory.

I say that Allah destroyed Fir`awn and his armies on a day similar to this, just as is confirmed in the Sahih.

Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam said,

"It was a flat place where all of the people were on the same level, having an equal view of the event. There was nothing there that would obstruct the view so that some people could see what others did not.''

فعند ذلك " قال " لهم موسى " موعدكم يوم الزينة " وهو يوم عيدهم وتفرغهم من أعمالهم واجتماع جميعهم ليشاهد الناس قدرة الله على ما يشاء ومعجزات الأنبياء وبطلان معارضة السحر لخوارق العادات النبوية ولهذا قال " وأن يحشر الناس " أي جميعهم " ضحى " أي ضحوة من النهار ليكون أظهر وأجلى وأبين وأوضح وهكذا شأن الأنبياء كل أمرهم بين واضح ليس فيه خفاء ولا ترويج ولهذا لم يقل ليلا ولكن نهارا ضحى قال ابن عباس وكان يوم الزينة يوم عاشوراء وقال السدي وقتادة وابن زيد كان يوم عيدهم وقال سعيد بن جبير كان يوم سوقهم ولا منافاة قلت وفي مثله أهلك الله فرعون وجنوده كما ثبت في الصحيح وقال وهب بن منبه قال فرعون يا موسى اجعل بيننا وبينك أجلا ننظر فيه قال موسى لم أؤمر بهذا إنما أمرت بمناجزتك إن أنت لم تخرج دخلت إليك فأوحى الله إلى موسى أن اجعل بينك وبينه أجلا وقل له أن يجعل هو قال فرعون اجعله إلى أربعين يوما ففعل وقال مجاهد وقتادة مكانا سوى منصفا وقال السدي عدلا وقال عبد الرحمن بن زيد بن أسلم مكانا سوى مستو بين الناس وما فيه لا يكون صوت ولا شيء يتغيب بعض ذلك عن بعض مستو حين يرى .

"قال" موسى "موعدكم يوم الزينة" يوم عيد لهم يتزينون فيه ويجتمعون "وأن يحشر الناس" يجمع أهل مصر "ضحى" وقته للنظر فيما يقع

واختلف في يوم الزينة , فقيل هو يوم عيد كان لهم يتزينون ويجتمعون فيه ; قاله قتادة والسدي وغيرهما . وقال ابن عباس وسعيد بن جبير : كان يوم عاشوراء . وقال سعيد بن المسيب : يوم سوق كان لهم يتزينون فيها ; وقاله قتادة أيضا . وقال الضحاك : يوم السبت . وقيل : يوم النيروز ; ذكره الثعلبي . وقيل : يوم يكسر فيه الخليج ; وذلك أنهم كانوا يخرجون فيه يتفرجون ويتنزهون ; وعند ذلك تأمن الديار المصرية من قبل النيل . وقرأ الحسن والأعمش وعيسى الثقفي والسلمي وهبيرة عن حفص " يوم الزينة " بالنصب . ورويت عن أبي عمرو ; أي في يوم الزينة إنجاز موعدنا . الباقون بالرفع على أنه خبر الابتداء .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«قالَ» الجملة مستأنفة «مَوْعِدُكُمْ» مبتدأ والكاف مضاف إليه «يَوْمُ» خبر «الزِّينَةِ» مضاف إليه والجملة في محل نصب مقول القول «وَأَنْ» الواو عاطفة وأن حرف ناصب «يُحْشَرَ» مضارع مبني للمجهول منصوب «النَّاسُ» نائب فاعل «ضُحًى» ظرف زمان متعلق بيحشر والجملة معطوفة