You are here

69vs4

كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ

Kaththabat thamoodu waAAadun bialqariAAati

Yoruba Translation

Hausa Translation

Samũdãwa da Ãdãwa sun ƙaryatar da kiran gaskiya mai dũkar zũciya!

The Thamud and the 'Ad People (branded) as false the Stunning Calamity!
Samood and Ad called the striking calamity a lie.
(The tribes of) Thamud and A'ad disbelieved in the judgment to come.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Mention of the Destruction of the Nations

Then Allah mentions the destruction of the nations that denied the Resurrection. He says,

كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ ﴿٤﴾

فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ ﴿٥﴾

Thamud denied through their transgression.

As for Thamud, they were destroyed by the Taghiyah!

It is the cry which will silence them, and the quake that will silence them.

Qatadah said similar to this when he said, "At-Taghiyah is the shout.''

Mujahid said, "At-Taghiyah means the sins.''

This was also said by Ar-Rabi` bin Anas and bin Zayd.

They said that it means transgression.

After mentioning this, Ibn Zayd recited the following Ayat as proof for his statement,كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَعَادٌ بِالْقَارِعَةِ (Thamud denied through their transgression).

ثم ذكر تعالى إهلاكه الأمم المكذبين بها .

"كذبت ثمود وعاد بالقارعة" القيامة لأنها تقرع القلوب بأهوالها

ذكر من كذب بالقيامة . والقارعة القيامة ; سميت بذلك لأنها تقرع الناس بأهوالها . يقال : أصابتهم قوارع الدهر ; أي أهواله وشدائده . ونعوذ بالله من قوارع فلان ولواذعه وقوارص لسانه ; جمع قارصة وهي الكلمة المؤذية . وقوارع القرآن : الآيات التي يقرؤها الإنسان إذا فزع من الجن أو الإنس , نحو آية الكرسي ; كأنها تقرع الشيطان . وقيل : القارعة مأخوذة من القرعة في رفع قوم وحط آخرين ; قاله المبرد . وقيل : عنى بالقارعة العذاب الذي نزل بهم في الدنيا ; وكان نبيهم يخوفهم بذلك فيكذبونه . وثمود قوم صالح ; وكانت منازلهم بالحجر فيما بين الشام والحجاز . قال محمد بن إسحاق : وهو وادي القرى ; وكانوا عربا . وأما عاد فقوم هود ; وكانت منازلهم بالأحقاف . والأحقاف : الرمل بين عمان إلى حضرموت واليمن كله ; وكانوا عربا ذوي خلق وبسطة ; ذكره محمد بن إسحاق . وقد تقدم .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«كَذَّبَتْ ثَمُودُ» ماض وفاعله والجملة استئنافية لا محل لها «وَعادٌ» معطوف على ثمود «بِالْقارِعَةِ» متعلقان بكذبت

, ,