You are here

15vs10

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي شِيَعِ الأَوَّلِينَ

Walaqad arsalna min qablika fee shiyaAAi alawwaleena

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma lalle ne, haƙĩƙa, Mun aika Manzanni a cikin ƙungiyõyin farko, gabãninka.

We did send messengers before thee amongst the religious sects of old:
And certainly We sent (messengers) before you among the nations of yore.
We verily sent (messengers) before thee among the factions of the men of old.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

The Idolators of Every Nation made a Mockery of their Messengers

Allah says,

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي شِيَعِ الأَوَّلِينَ ﴿١٠﴾

وَمَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ ﴿١١﴾

Indeed, We sent (Messengers) before you (O Muhammad) amongst the earlier communities. And there never came a Messenger to them but that they mocked him.

Consoling His Messenger for the rejection of the disbelieving Quraysh, Allah says that He has sent Messengers before him to the nations of the past, and no Messenger came to a nation but they rejected him and mocked him.

Then He tells him that He lets disbelief enter the hearts of those sinners who are too stubborn and too arrogant to follow His guidance.

يقول تعالى مسليا لرسوله صلى الله عليه وسلم في تكذيب من كذبه من كفار قريش إنه أرسل من قبله من الأمم الماضية وإنه ما أتى أمة من رسول إلا كذبوه واستهزءوا به .

"ولقد أرسلنا من قبلك" رسلا "في شيع" فرق

المعنى : ولقد أرسلنا من قبلك رسلا , فحذف . والشيع جمع شيعة وهي الأمة , أي في أممهم ; قاله ابن عباس وقتادة . الحسن : في فرقهم . والشيعة : الفرقة والطائفة من الناس المتآلفة المتفقة الكلمة . فكأن الشيع الفرق ; ومنه قوله تعالى : " أو يلبسكم شيعا " [ الأنعام : 65 ] . وأصله مأخوذ من الشياع وهو الحطب الصغار يوقد به الكبار - كما تقدم في " الأنعام " . - وقال الكلبي : إن الشيع هنا القرى .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَلَقَدْ» الواو عاطفة واللام موطئة للقسم وقد حرف تحقيق.
«أَرْسَلْنا» ماض وفاعله والجملة جواب قسم لا محل لها.
«مِنْ قَبْلِكَ» صفة لمفعول به محذوف تقديره رسلا من قبلك والكاف مضاف إليه.
«فِي شِيَعِ» متعلقان بصفة ثانية.
«الْأَوَّلِينَ» مضاف إليه مجرور بالياء لأنه جمع مذكر سالم.