You are here

37vs31

فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَا إِنَّا لَذَائِقُونَ

Fahaqqa AAalayna qawlu rabbina inna lathaiqoona

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

&quotSabõda haka maganar Ubangijinmu ta wajaba a kanmu. Lalle mũ, mãsu ɗanɗanãwa ne.&quot

"So now has been proved true, against us, the word of our Lord that we shall indeed (have to) taste (the punishment of our sins).
So the sentence of our Lord has come to pass against us: (now) we shall surely taste;
Now the Word of our Lord hath been fulfilled concerning us. Lo! we are about to taste (the doom).

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَا إِنَّا لَذَائِقُونَ ﴿٣١﴾

فَأَغْوَيْنَاكُمْ إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ ﴿٣٢﴾

So now the Word of our Lord has been justified against us, that we shall certainly (have to) taste (the torment). So we led you astray because we were ourselves astray.

Those who were arrogant will say to those who were deemed weak, `the Word of Allah has been justified against us, that we are among the doomed who will taste the punishment of the Day of Resurrection.'

فَأَغْوَيْنَاكُمْ (So we led you astray),

means, `so we called you to misguidance,'

إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ (because we were ourselves astray).

means, `we called you to follow the path which we were on, and you responded.'

يقول الكبراء للمستضعفين حقت علينا كلمة الله إنا من الأشقياء الذائقين للعذاب يوم القيامة " فأغويناكم " أي دعوناكم إلى الضلالة " إنا كنا غاوين " أي فدعوناكم إلى ما نحن فيه فاستجبتم لنا .

"فحق" وجب "علينا" جميعا "قول ربنا" بالعذاب : أي قوله "لأملأن جهنم من الجنة والناس أجمعين" "إنا" جميعا "لذائقون" العذاب بذلك القول ونشأ عنه قولهم :

هو أيضا من قول المتبوعين ; أي وجب علينا وعليكم قول ربنا , فكلنا ذائقون العذاب , كما كتب الله وأخبر على ألسنة الرسل " لأملأن جهنم من الجنة والناس أجمعين " [ السجدة : 13 ] . وهذا موافق للحديث : ( إن الله جل وعز كتب للنار أهلا وللجنة أهلا لا يزاد فيهم ولا ينقص منهم ) .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«فَحَقَّ» الفاء حرف عطف وماض والجملة معطوفة على ما قبلها «عَلَيْنا» متعلقان بحق «قَوْلُ» فاعل «رَبِّنا» مضاف إليه «إِنَّا» إن واسمها «لَذائِقُونَ» اللام المزحلقة وذائقون خبر إن والجملة الاسمية تعليل لما سبق.