You are here

17vs22

لاَّ تَجْعَل مَعَ اللّهِ إِلَـهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَّخْذُولاً

La tajAAal maAAa Allahi ilahan akhara fataqAAuda mathmooman makhthoolan

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kada ka sanya wani abin bautawa na dabam tãre da Allah har ka zauna kana abin zargi, yarɓaɓɓe.

Take not with Allah another object of worship; or thou (O man!) wilt sit in disgrace and destitution.
Do not associate with Allah any other god, lest you sit down despised, neglected.
Set not up with Allah any other god (O man) lest thou sit down reproved, forsaken.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Do not associate Anything in Worship with Allah

Allah says,

لاَّ تَجْعَل مَعَ اللّهِ إِلَـهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولاً ﴿٢٢﴾

Set not up with Allah any other ilah (god), or you will sit down reproved, forsaken (in the Hellfire).

Addressing those who are responsible among this Ummah, Allah says, "Do not admit any partner into your worship of your Lord.''

فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا (or you will sit down reproved),

meaning, because of associating others with Him.

مَّخْذُولاً (forsaken),

means, because the Lord, may He be exalted, will not help you; He will leave you to the one whom you worshipped, and he has no power either to benefit or to harm, because the Only One Who has the power to benefit or to harm is Allah alone, with no partner or associate.

Imam Ahmad reported that Abdullah bin Mas`ud said:

"The Messenger of Allah said:

مَنْ أَصَابَتْهُ فَاقَةٌ فَأَنْزَلَهَا بِالنَّاسِ لَمْ تُسَدَّ فَاقَتُهُ، وَمَنْ أَنْزَلَهَا بِاللهِ أَرْسَلَ اللهُ لَهُ بِالْغِنَى إِمَّا آجِلًا وَإِمَّا غِنىً عَاجِلًا

Whoever is afflicted with poverty and goes and asks people for help, will never get rid of his poverty, but if he asks Allah for help, then Allah will grant him the means of independence sooner or later.

This was also recorded by Abu Dawud and At-Tirmidhi, who said, "Hasan Sahih Gharib''.

يقول تعالى والمراد المكلفون من الأمة لا تجعل أيها المكلف في عبادتك ربك له شريكا " فتقعد مذموما " أي على إشراكك " مخذولا " لأن الرب تعالى لا ينصرك بل يكلك إلى الذي عبدت معه وهو لا يملك لك ضرا ولا نفعا لأن مالك الضر والنفع هو الله وحده لا شريك له . وقد قال الإمام أحمد حدثنا أبو أحمد الزبيري حدثنا بشير بن سليمان عن سيار أبي الحكم عن طارق بن شهاب عن عبد الله بن مسعود قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " من أصابته فاقة فأنزلها بالناس لم تسد فاقته ومن أنزلها بالله أرسل الله له بالغنى إما آجلا وإما عاجلا " ورواه أبو داود والترمذي من حديث بشير بن سليمان به وقال الترمذي حسن صحيح غريب .

"مخذولا" لا ناصر لك

الخطاب للنبي صلى الله عليه وسلم والمراد أمته . وقيل : الخطاب للإنسان .

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«لا» ناهية.
«تَجْعَلْ» مضارع مجزوم فاعله مستتر.
«مَعَ» ظرف مكان متعلق بما قبله.
«اللَّهِ» لفظ الجلالة مضاف إليه.
«إِلهاً» مفعول به.
«آخَرَ» صفة.
«فَتَقْعُدَ» الفاء فاء السببية ومضارع منصوب بأن مضمرة بعد فاء السببية وفاعله مستتر.
«مَذْمُوماً» حال.
«مَخْذُولًا» حال.

17vs39

ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلاَ تَجْعَلْ مَعَ اللّهِ إِلَهاً آخَرَ فَتُلْقَى فِي جَهَنَّمَ مَلُوماً مَّدْحُوراً
,

51vs51

وَلَا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ إِنِّي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ