You are here

41vs35

وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ

Wama yulaqqaha illa allatheena sabaroo wama yulaqqaha illa thoo haththin AAatheemin

Index Terms

Click to play

Yoruba Translation

Hausa Translation

Kuma bã za a cũsa wa kõwa wannan hãli ba fãce waɗanda suka yi haƙuri, kuma bã zã a cũsa shi ba fãce ga mai rabo mai gima.

And no one will be granted such goodness except those who exercise patience and self-restraint,- none but persons of the greatest good fortune.
And none are made to receive it but those who are patient, and none are made to receive it but those who have a mighty good fortune.
But none is granted it save those who are steadfast, and none is granted it save the owner of great happiness.

Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)

Then Allah says:

وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا ...

But none is granted it except those who are patient,

meaning, no one accepts this advice and works according to it, except for those who can be patient in doing so, for it is difficult for people to do.

... وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿٣٥﴾

and none is granted it except the owner of the great portion.

means, the one who has a great portion of happiness in this world and in the Hereafter.

Ali bin Abi Talhah reported that Ibn Abbas explained this Ayah:

"Allah commands the believers to be patient when they feel angry, to be forbearing when confronted with ignorance, and to forgive when they are mistreated. If they do this, Allah will save them from the Shaytan and subdue their enemies to them until they become like close friends.''

قال عز وجل " وما يلقاها إلا الذين صبروا " أي وما يقبل هذه الوصية ويعمل بها إلا من صبر على ذلك فإنه يشق على النفوس" وما يلقاها إلا ذو حظ عظيم " أي ذو نصيب وافر من السعادة في الدنيا والآخرة قال علي بن أبي طلحة عن ابن عباس في تفسير هذه الآية : أمر الله المؤمنين بالصبر عند الغضب والحلم عند الجهل والعفو عند الإساءة فإذا فعلوا ذلك عصمهم الله من الشيطان وخضع لهم عدوهم كأنه ولي حميم.

"وما يلقاها" أي يؤتي الخصلة التي هي أحسن " إلا الذين صبروا وما يلقها إلا ذو حظ" ثواب

يعني هذه الفعلة الكريمة والخصلة الشريفة

I'raab - grammatical analysis of the Qur'an

«وَما» الواو حرف استئناف وما نافية «يُلَقَّاها» مضارع مبني للمجهول وها مفعول به ثان «إِلَّا» حرف حصر «الَّذِينَ» نائب فاعل «صَبَرُوا» ماض وفاعله والجملة صلة وجملة ما يلقاها مستأنفة «وَما يُلَقَّاها إِلَّا» معطوف على سابقه «ذُو» نائب فاعل «حَظٍّ» مضاف إليه «عَظِيمٍ» صفة

28vs80

وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ
,

28vs79

فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ