37vs149
Select any filter and click on Go! to see results
Yoruba Translation
Hausa Translation
Sabõda haka, ka tambaye su, "Shin, Ubangijinka ne da ´ya´ya mãtã, kuma su da ɗiya maza?"
Asbabu n-Nuzuul (Occasions of Revelation)
Refutation of Those Who attribute Children to Allah and say that the Angels are His Daughters
Allah denounces those idolators who attribute daughters to Allah -- exalted be He above that -- and attributed to themselves what they desired, i.e., they wanted male offspring to themselves.
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالاٍّنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ
And when the news of (the birth of) a female (child) is brought to any of them, his face becomes dark, and he is filled with inward grief! (16:58),
i.e., that upsets him, and he would only choose sons for himself.
Allah says: `Then how can they attribute to Allah the share that they would not choose for themselves'
Allah says:
فَاسْتَفْتِهِمْ ...
Now ask them,
means, quiz them by way of denunciation,
... أَلِرَبِّكَ الْبَنَاتُ وَلَهُمُ الْبَنُونَ ﴿١٤٩﴾
Are there (only) daughters for your Lord and sons for them,
This is like the Ayah:
أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الاٍّنثَى
تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزَى
Is it for you the males and for Him the females? That indeed is a division most unfair! (53:21-22)
يقول تعالى منكرا على هؤلاء المشركين في جعلهم لله تعالى البنات سبحانه ولهم ما يشتهون أي من الذكور أي يودون لأنفسهم الجيد " وإذا بشر أحدهم بالأنثى ظل وجهه مسودا وهو كظيم " أي يسوءه ذلك ولا يختار لنفسه إلا البنين يقول عز وجل فكيف نسبوا إلى الله تعالى القسم الذي لا يختارونه لأنفسهم ولهذا قال تعالى " فاستفتهم " أي سلهم على سبيل الإنكار عليهم " ألربك البنات ولهم البنون " كقوله عز وجل " ألكم الذكر وله الأنثى تلك إذا قسمة ضيزى " .
"فاستفتهم" استخبر كفار مكة توبيخا لهم "ألربك البنات" بزعمهم أن الملائكة بنات الله "ولهم البنون" فيختصون بالأسنى
لما ذكر أخبار الماضين تسلية للنبي صلى الله عليه وسلم احتج على كفار قريش في قولهم : إن الملائكة بنات الله ; فقال : " فاستفتهم " . وهو معطوف على مثله في أول السورة وإن تباعدت بينهم المسافة ; أي فسل يا محمد أهل مكة
I'raab - grammatical analysis of the Qur'an
«فَاسْتَفْتِهِمْ» الفاء حرف استئناف وأمر ومفعوله وفاعل مستتر «أَلِرَبِّكَ» الهمزة حرف استفهام إنكاري والجار والمجرور متعلقان بخبر مقدم محذوف «الْبَناتُ» مبتدأ مؤخر «وَلَهُمُ» حرف عطف وجار ومجرور متعلقان بخبر مقدم محذوف «الْبَنُونَ» مبتدأ مؤخر مرفوع بالواو لأنه ملحق بجمع المذكر السالم